-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)
-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:48792 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:5

براي تحقيق در موضوع معجزه بودن قرآن لطفاً يك سري كتاب معرفي كنيد.

قرآن كريم، در آيههاي مختلف، تصريح ميكند كه كلام خداوند بود، و با همين الفاظ، از مقام ربوبي صادر شده و پيامبر اكرمنيز آن را با همان الفاظ تلقّي نموده است و هرگز كلام بشر نيست; در راه اثبات اين معنا، در لابلاي آيههاي كريمه، به مقام محمّدي (= مبارزهطلبي و دعوت به معارضه) برآمده و قرآن را از هر جهت معجزه و فوق توانايي بشر دانسته است; ميفرمايد: قُل لَّغنِ اجْتَمَعَتِ الاْ سًِنسُ وَ الْجِنُّ عَلَيََّ أَن يَأْتُواْ بِمِثْلِ هَـَذَا الْقُرْءَانِ لاَيَأْتُونَ بِمِثْلِهِي وَ لَوْ كَانَ بَعْضُهُمْ لِبَعْضٍ ظَهِيرًا ;(اسرأ،88) بگو: اگر انسانها و پريان ]= جنّ و انس و همه جهانيان[، اتفاق كنند كه همانند اين قرآن را بياورند، همانند آن را نخواهند آورد، هرچند يكديگر را ]در اين كار[ كمك كنند.

در اين موضوع، از دير زمان تا كنون، مفسران و دانشمندان علوم قرآني، كتابهاي بسيار فراواني نگارش نمودهاند كه بخشي از آنها عبارتند از:

قرآن در اسلام، علامه طباطبايي;، ص 18، دار الكتب الاسلامية، تهران

قرآن و آخرين پيامبر، آيت الله ناصر مكارم شيرازي، دار الكتب الاسلامية

درسنامه علوم قرآني، سطح 1، حسين جوان آراسته، ص 235 ـ 260، بوستان كتاب قم

شناخت قرآن (تلخيص البيان)، آيت الله سيدابوالقاسم موسوي خوئي; ، تلخيص و نگارش محمدصادق نجفي و هاشم هريسي، دفتر مدينة العلم، قم.

پيام قرآن (تفسير موضوعي قرآن كريم)، آيت الله مكارم شيرازي و ديگران، ج 8، ص 75 ـ 324، نشر مطبوعاتي هدف، قم.

نگاهي به علوم قرآني، آيت الله محمد باقر ملكي ميانجي;، ترجمه علي نقي خداياري، نشر خرم

علوم قرآني، آيت الله محمد هادي معرفت، مؤسسه فرهنگي انتشاراتي التمهيد

قرآن پژوهشي (هفتاد و بحث و تحقيق قرآني)، بهأ الدين خرم شاهي، ص 3 ـ 129، مركز نشر فرهنگي مشرق.

قرآن در قرآن (تفسير موضوعي قرآن كريم)، آيت الله جوادي آملي، مركز نشر اسرأ

و قسمتي از منابع فراوان عربي، در اين مورد عبارتند از:

التمهيد في علوم القرآن، آيت الله محمدهادي معرفت، ج 4 و 5، مؤسسة نشر اسلامي

علوم القرآن عند المفسرين، مركز فرهنگ و معارف قرآن، ج 2، ص 381 ـ 565، دفتر تبليغات اسلامي حوزة علميه قم.

البيان في تفيسر القرآن، آيت الله خوئي;، ص 40 ـ 108، مكتبة العلمية، قم

مدخل التفسير، آيت الله فاضل لنكراني، دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم

تفسير الميزان، علامه طباطبايي;، ج 1، ص 58، 72، 88 و ج 10، ص 65 و 162، نشر اسماعيليان.

اعجاز القرآن، قاضي ابوبكر الباقلاني، عالم الكتب

اعجاز القرآن و البلاغة النبوية، مصطفي صادق الرافعي، دار الكتاب العربي

مناهل العرفان علوم القرآن، محمد عبدالعظيم الزرقاني، ج 2، ص 227 ـ 285، مؤسسة التاريخ العربي، بيروت

البرهان في علوم القرآن، محمد بن عبدالله الزركشي، ج 2، ص 90 ـ 124، دار احيأ الكتب العربية.

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.